dimarts, 20 de març del 2007

L’AVE per l’Horta i la síndrome de la promesa electoral

Excel·lent post de l'amic Andarella, expert en la xarxa de sèquies de l'Horta de València i atent observador de la nostra política local. Sense comentaris. Jutgeu vosaltres mateixos. Andarella diu:

"El AVE dejará de dividir la Comarca y se hará soterrado por el
actual corredor de cercanía desde Silla hasta Valencia"

Joan Ignasi Pla, secretari general del PSPV-PSOE

El Mercantil Valenciano, 12-3-2004

La síndrome de la promesa electoral és eixa malaltia que patixen la major part dels polítics “professionals”, que consistix en prometre coses per arrapar alguns vots, i després ja vorem. La patix per exemple el president Camps, al que quan s’acosten les eleccions li agrada prometre les mateixes coses que ja va prometre per a les eleccions anteriors i no ha complit, com per exemple fer escoles. Així doncs, ara que venen eleccions en podrem vore molts exemples, per això sembla un bon moment per recordar com de perilloses són estes promeses, sobretot quan es fan sense estar-hi segurs que es governarà, i en realitat no n’hi ha darrere cap projecte real i reflexionat que les recolze.

Després dels problemes que havia plantejat el recorregut de l’AVE de Xàtiva a València per la Costera i la Ribera, el “debat” era el recorregut per l’Horta Sud. El Ministeri de Foment, encapçalat per Álvarez Cascos, havia preparat un traçat que passava fregant alguns nuclis de població, travessava l’Horta sobre un talús que en alguns punts arribava als 11 metres d’alçada, tallava tota la xarxa comarcal de camins, i sobretot els paleocanals naturals de desaigüe convertint-se així en una barrera artificial en cas d’avingudes, en definitiva, separava la comarca en dos, i en arribar a València esquarterava l’horta històrica en trossos. En realitat, una nova infrastructura més que ho feia.

La contestació, molt diversa, no es feu esperar des de la política local. Alguns alcaldes, com el de Torrent, incidia en el futur desenvolupament urbanístic de la seua localitat. Altres, com el de Picanya, incidia lleugerament en l’horta. Al d’Alcàsser li preocupava sobretot que li tallara el terme en dos i la gran altura del talús en passar junt a la població. L’alternativa proposada des de feia molt de temps per associacions ecologistes i de veïns era la més lògica, soterrar l’AVE i fer-lo passar per l’actual corredor ferroviari de Silla, Alfafar i Massanassa, amb el qual s’evitaven tots els problemes anteriors, i a més a més s’aprofitava per soterrar també les vies de rodalia, que és una reivindicació històrica d’estos pobles, però el Ministeri de Foment es va negar fins i tot a considerar la proposta.

I en esta situació en que d’una banda existia una contestació social, i de l’altra n’hi havia una postura de força del Ministeri, mudesa des de la Generalitat, i una molt tímida contestació des del PP local, l’oposició va veure un filó de vots, i sobretot en plena campanya electoral de 2004 el PSOE es va llançar a prometre a traves de diputats, alcaldes, candidats com Carmen Alborch, i dirigents d’alt rang com el mateix secretari general del PSPV, que si guanyaven les Eleccions Generals paralitzarien les obres i farien un nou traçat des de Silla a València.

I veges tu com són les coses que el 14 de març de 2004, ara ha fet exactament tres anys, per les raons que tots coneixem el PSOE va guanyar les eleccions, Zapatero va arribar a la Moncloa, i tocava governar complint les promeses electorals. I moltes són les promeses estrela que ZP ha complit en estos tres anys, però finalment no va haver-hi canvi de traçat a l’Horta Sud. El projecte del PP estava massa avançat, i sembla que el nou traçat soterrat era “massa car”, així que les modificacions es van limitar a rebaixar l’altura del talús als punts de major alçada.

El resultat és que a dia de hui, amb les obres força avançades en el terme municipal de València, ja podem veure les conseqüències del traçat per l’horta de Faitanar, i el que fa només uns mesos era una horta en plena producció...


...ara ja no ho és:


I si ho veiem des de dalt, el que l’any passat es veia així...

...fa pocs mesos era així, i ara és pitjor.

El futur dels intersticis d’horta que quedaran entre les vies és clar, l’abandonament, i l’espai entre la via i l’autovia de Torrent, un polígon industrial planificat per l’Ajuntament de València. És l’estratègia del mosset a mosset per no alarmar en excés.

No cal dir que l’incompliment de la promesa electoral al PSOE li ha eixit molt barat. Està clar que maig de 2004 era massa tard per fer un canvi tan profund en el traçat, però si era tard en maig quan Magdalena Álvarez ja era ministra de Foment, també ho era al mes de març quan Joan Ignasi Pla feia la promesa que encapçala este post. S’havia molestat el PSPV en comprovar si podria complir el que prometia? Segurament pensaven que no caldria complir-ho perquè ni ells mateixa es creien que guanyarien les eleccions, o bé sabien que no es podia fer però tant els feia. Són qüestions que ningú es va molestar a respondre ni tan sols sota l’amenaça de denunciar al president del govern per incompliment de programa electoral.

I mentre continuen les obres a l’Horta Sud, el “debat” està ara en el traçat per l’Horta Nord de l’AVE cap a Castelló, i esperem que algun dia cap a Catalunya i França. Esta vegada, malgrat estar en precampanya, no n’hi ha promeses electorals, perquè el projecte del Ministeri és socialista, i a la Generalitat del PP ja li va bé qualsevol traçat que no hipoteque el creixement urbanístic de la costa, per això defensa l’AVE i l’autovia per un mateix corredor comarcal. En realitat la diferencia entre el projecte del PP al sud i el del PSOE al nord no és massa gran. Del traçat alternatiu dels alcaldes de l’Horta Nord esta vegada en oposició unànime perquè el PP no governa a Madrid el Ministeri ha dit que ni parlar-ne, però el “talante” recomana escoltar els alcaldes i fer xicotets ajustos, sobretot en l’alçada del talús. Ara bé, si després d'haver negociat amb l’alcalde de Meliana l’altura de la via s'hi podrà rebaixar al nivell del terra en compte dels 10 metres que contemplava el projecte original, la pregunta que cal fer-se és per què el projecte original no contemplava ja la cota 0. I si es pot fer a Meliana i Alboraia, per què no a Puçol?

En qualsevol cas l’alternativa inicial plantejada entre d’altres per l’Ajuntament de Meliana (l’AVE paral·lel al by-pass, i amb estació a l’aeroport) hauria estat ideal, però fa molts anys que arriba tard, perquè l’accés sud a València ja està fet. En ocasions com esta es troba a faltar un Consell Metropolità de l’Horta que, davant la ineficàcia planificadora de la Generalitat fent front al Ministeri, haguera portat des de l’inici la defensa d’un projecte comú per a tota la comarca. És significatiu que l’alternativa de l’Horta Sud fóra portar l’AVE a la part més oriental de la comarca mentre que, ben al contrari, l’alternativa de l’Horta Nord és portar-lo per la part més occidental. I tot això comptant amb el rentat de mans de l’Ajuntament de València fora del seu terme municipal, en una i en l'altra ocasió, ja que la seua única preocupació ha estat que l’AVE anara soterrat al nucli urbà de la capital. Tot plegat, la prova fefaent que la comarca de l’Horta no existix, i València-Ciutat no vol saber res de la seua àrea metropolitana.



5 comentaris:

Diestru ha dit...

Un blog muy simpático... te voy a agregar como enlace. Si te interesa, mi blog (procura)ser de humor, pero no valenciano, sino asturiano.

Saludos desde la otra costa, la atlántica!

Diestru ha dit...

Ya, escurque, humorismu asturianu na llingua d'Asturias

Anònim ha dit...

Total que a l'AVE no s'oposa ningú i al final s'ho faràn entre uns i altres.

Vent d Cabylia ha dit...

Diestru, gràcies, pensava que este blog es podia prendre una mica seriosament però veig que l'has classificat com a "humor valencià". Vos enllace jo també.

Anònim, crec que la qüestió tractada al post no era oposar-se a l'AVE sinó gestionar les infraestructures i el territori de forma ordenada i racional (i dins d'això supose que va inclòs un pla d'ordenació del transport que equilibre la vergonyosa situació dels ferrocarrils valencians).

Anònim ha dit...

L'ùnic del que es tractava era de fer un bon AVE i no un AVE que destroçe el paissatge de l'Horta i que la dividisca.

El PSOE ens ha tornat a enganyar, almenys el PP deia les coses clares que ens anavem a fotre tots.